Vážení kolegové,
v novém roce nás čekají hned tři problematické právní předpisy, které nepochybně zkomplikují provozování našich praxí estetické a laserové medicíny. Zároveň působím i jako prezident České stomatologické komory a díky tomu jsem blízko celé řady jednání a proto bych Vám rád ke všem třem materiálům poskytl aktuální informace.
Elektronický recept, zkráceně eRecept, je povinný v České republice od 1. 1. 2018.
Samozřejmě, že pro Vás je fakticky povinný v okamžiku, kdy budete chtít vystavit příslušný recept. Důležité je vědět, že recepty vystavené před 31. 12. 2017 musí lékárny přijmout i v klasické papírové formě a všechny tři lékařské komory vyzvaly k tomu, že pokud někdo z Vás si podá žádost v roce 2017, ale nedostane příslušný e-recept, aby vystavil recept klasicky, aby nebyl ohrožen pacient. Komory se Vás zastanou a neměli byste být perzekuováni. Pracovníci Ministerstva zdravotnictví slíbili, že eventuální pokuty budou padat nejdříve někdy od března roku 2018.
E-recept je digitální záznam, jehož klíčovým ukazatelem je identifikátor, což je 12-místný kód, který je alfanumerický, vždy je čárový kód a může být ještě tzv. QR kód.
Hlavním důvodem proč ministerstvo chce zavést e-recept, je snaha zamezit padělání receptů, ke kterému údajně dochází dokonce ve stovkách tisíců případů ročně. Nejčastější formou e-receptu by měla být papírová průvodka, která se velmi podobá současnému receptu, ale může jí být de facto jenom onen 12-místný alfanumerický kód plus čárový kód i bez udání léčiva. Pacient má nárok i na vydání SMS, což ovšem vyžaduje k tomu způsobilý počítačový systém. Pacient má nárok eventuálně i na e-mail a měla by být k dispozici i bezplatně aplikace pro mobilní telefony, kterou jsme dosud neviděli. Přislíbeno Ministerstvem je i webové rozhraní tak, aby si nemusel nikdo kupovat žádný elektronický systém. Proč mluvím v podmiňovacím způsobu... I když ministerstvo tvrdí, že eRecept již funguje prakticky 8 let a není žádný problém s ním pracovat, samotná přesná vyhláška, jak by to mělo být od 1. 1. 2018 není k dnešnímu dni, tj. 24. listopadu 2017 stále ještě vydána. Tedy lze očekávat celou řadu nepříjemností. O elektronický recept je potřeba si zažádat, pokyny jsou na webových stránkách Státního ústavu pro kontrolu léčiv, webová adresa www.sukl.cz, funguje i infolinka, která je ovšem velmi často přetížena. Po přihlášení do eReceptu by měly automaticky lékařské komory ověřit, že jste jejich členy, a měly by Vám přijít poštou přihlašovací údaje s kterými se následně přihlásíte přes počítačové rozhraní do systému eReceptu. Lékař podepisuje recepty elektronickým podpisem, který je obvykle nahrán na USB klíči, který musíte nosit při sobě, což právě neulehčuje celou záležitost, ale nedá se nic dělat a musíme s tím fungovat. Na straně druhé už nebudete potřebovat razítko a vlastní podpis. Všechny lékařské komory se domnívají, že doba za kterou by měl příslušný úřad vyhovět eventuální žádosti je 30 dní, tedy kdo chcete mít e-recept k dispozici k 1. 1. 2018, měli byste si zažádat do konce listopadu. Kdo předpokládáte, že začnete vystavovat recepty později, ať už z důvodu dovolené, nebo protože receptů vystavujete relativně málo, vy všichni ostatní se můžete přihlásit později.
Druhou administrativní povinností, která nás čeká od března 2018, je EET neboli elektronická evidence tržeb. Celá řada kolegů, kteří jsou v naší společnosti už EET má, neboť tržby, které měli z prodeje zboží, zejména výrobků kosmetiky nebo léčebných přípravků, už přesáhly předepsaný obrat a používají EET od roku 2017.
Pro všechny ostatní tato povinnost začíná právě v březnu 2018. Na rozdíl od e-receptu je registrace poměrně velmi jednoduchá a rychlá. Zařízení, které potřebujete, je většinou nenáročné. Buď je součástí účetního a pokladního softwaru, který máte, nebo ji jej snadno nakoupíte z poměrně široké nabídky. Jistě, s kontrolou tržeb může nastat celá řada konfliktních situací s pacienty, ale samotné zavedení EET je relativně jednoduché. Upozorňujeme na to, že podle stávající legislativy, estetická ošetření mají charakter tržeb zdaněných DPH, pakliže splňujete příslušný objem tržeb ročně, a se vstupem EET jistě bude účtování DPH k účtu pacientovi kontrolováno, tedy buďte opatrní.
Třetím problémem od 1. 7. 2018 je GDPR neboli všeobecné nařízení o ochraně osobních dat.
To může být velmi náročné na provedení a citlivé zejména v našem oboru. Pro kolegy, kteří se zabývají estetickou medicínou, kromě osobních dat ve smyslu rodných čísel a identifikátorů to znamená zmapovat a ochránit celou řadu fotografií a jiných elektronických dat, které mohou být značně intimního charakteru a které jsme jistě velmi zaopatřovali proti úniku už v minulosti neboť si všichni uvědomujeme o jak citlivou záležitost se jedná, ale od zavedení GDPR hrozí i poměrně velké pokuty a zejména riskantní je to u těch, kteří ošetřují pacienty ze zahraničí, neboť tam může dodržování přísných zásad kontrolovat i regulátor ze země odkud pacient pochází. To v jiných oblastech není možné. Tedy musíme počítat třeba s tím, že kontrola a příslušná pokuta může třeba přijít ze Spolkové republiky Německo včetně tam obvyklých pokut.
Pro malé praxe by neměla být tato záležitost až tak problematická. Například Česká stomatologická komora vydá sadu dokumentů, které po jednoduchém zapracování a vyplnění by měl zvládnout sám lékař. Pro větší zařízení a zejména ta, která mají pobočkovou síť se ale asi vyplatí si sjednat firmu, která se zavedením GDPR pomůže a může proškolit nebo pronajmout i příslušnou osobu, která bude mít tuto problematiku v zařízení na starosti. Ceny za GDPR jsou poměrně vysoké, ale poměrně rychle se i snižují. Setkal jsem se s nabídkami v milionech korun, které už v tuto chvíli „padly" na desítky tisíc korun, buďte velmi bedliví při vybírání firmy, která se zavedením GDPR u Vás bude zabývat. Zcela nepochybně budeme řešit i GDPR na našem jarním kongresu a budeme se věnovat i postupně dalším informacím tak jak budou k této problematice přicházet i na našem webu.
S uctivým pozdravem
doc. MUDr. Roman Šmucler, CSc.
předseda SELM ČLS JEP